وقتش شده که از تجربیات گرانبهام درباره خیاطی بگم.

* بار اولی که خط کش خریدم و اوردم خونه، ریحون خط کش رو از دست گرفت و روش رو خوند و گفت عارفه اینجا نوشته خطکش مطکش؟؟؟

توجه: اینها تجربیات من تا به الان بوده و ممکنه با گذر زمان تغییر کنه.

 

از ابتدا اینکه تصمیم گرفتم خیاطی کنم بار ها رفتم وسایل خریدم الان دیگه حسابی میتونم براتون بگم؛

 

متر 

دقت کنید متری که میخرید سانت اولش کامل باشه و اضافه یا کم نباشه. رنگش هم ترجیحا رنگ زمینه روشن بگیرید تا راحت تر اعداد و خط میلیمترش رو ببینید.

گونیا 

اول اینکه گونیا سایز های مختلفی داره: یکی بزرگ که معمولا سانته، یکی یک دوم و اون یکی یک چهارم من فعلا همینا رو خبر دارم 

گونیا بزرگ: گونیا وسیله مهم و کاربردی توی کشیدن الگو هستش اما اگه تازه تصمیم گرفتید خیاطی کنید و خیلی هم بابتش جدی نیستید، هزینه نکنید. با یه خط کش و متر کارتون راه میفته. اما اگه تصمیم به خرید گرفتید توی بازار انواع مختلفی از گونیا میبینید؛ گونیا یه ور معقر، یه ور محدب، یه ور یه جور دیگه و اینا. من از این گونیا هایی خریدم که یه ورش طرح راهنما حلقه استین و گردن داره (از اینا) و تا الان که این سمت غیر گونیاش اصلا به کارم نیومده. مارکش هم گلچین هست. تازه سانتی مترش هم درست نیست. اگه اموزشگاه میرید که همون گونیایی که اموزشگاه توصیه میکنه رو بخرید که معمولا هم همینیه که من خریدم، اما به نظرم اون گونیایی که یه ورش محدبه گزینه بهتریه چون کار خط کش محدب رو هم براتون میکنه. یه چیز دیگه که برای گونیا مهمه اینه که خیلی سنگین نباشه که جا به جاییش روی کاغذ که خط ها ظریف باید بکشید سخت میشه. ما بچه های کلاسمون از این مدل گونیا گرفته بودن و منم که استفاده کردم ازش سبک و راحت بود. البته این سایته رو فقط به خاطر عکسش لینک کردم و درباره کیفیت کارهاشون اطلاعی ندارم.

گونیا یک دوم و یک چهارم بیشتر برای الگو کشی توی دفتر به درد میخوره. از بین این دو تا گونیا یک دوم کاربردی تر بوده برام و تونستم هم توی دفتر ازش استفاده کنم و هم توی خط های کوتاه الگو لباس.

خط کش محدب

اگه از این مدل گونیا من خریدید مجبورید خط کش محدب هم بخرید، کلا محدب چیز پرکاربردیه، مثلا برای رسم درز پهلو ها و شلوار استفاده میشه. من از اینا خریدم که مثل گونیام هم سنگین بود هم اینکه سانتیمترش دقیق نبود. حالا من میگم سنگین فکر نکنی دو کیلیویی بوده، منظورم در حدی سنگین بوده که روی کاغذ راحت جا به جا نمیشه و هماهنگ کردن با نقطه ها یکم سخت بوده.

 

خط کش پیستوله

از خط کش پیستوله برای رسم منحنی یقه و حلقه استین استفاده میشه. کار رو راحت تر میکنه. اما اگه نداشته باشید هم کارتون لنگ نمیمونه. من نمیدونم تفاوت این شفاف ها با غیر شفاف هاش چیه ولی من شفاف خریدم و راضی ام.

 

کاغذ گراف 

برای الگو کشی استفاده میشه و خریدش لازمه دیگه. معمولا گراف ها یکم سر کجی دارن که بهتره موقع الگو کشی گونیا تون رو صاف روی حاشیه کاغذ نذارید که بعدش زیاد به دردسر می افتید.

 

صابون و گچ خیاطی یا خودکار حرارتی

اگه مغازه لوازم خیاطی برید معمولا بهتون گچ میدن، گچ ها یه بدی دارن اینه که ممکنه پودر هاش اذیتتون کنه اما خوبیش هم اینه که راحت رو پارچه رنگ میده و راحت هم پاک میشه. البته روی بعضی پارچه ها رنگ گچ واضح نیست و تا اونجایی که من دیدم و خریدم رنگ روشن فقط داشتن و مثلا اگه شما پارچه تون رنگش روشن باشه خیلی کاربردی نیست.

صابون هم که بدک نیست اما راحت روی پارچه رنگ نمیده ولی پوست رو اذیت نمیکنه.

خودکار حرارتی خیلی خوبه. کارتون تمیز و دقیق پیش میره. پاک کردنش هم فقط یه اتو لازم داره. اما هزینه اش یکم زیاد میشه و هر دونه خودکارش برای دوخت دو تا سه لباس کفایت میکنه. بیشتر برای لباس های مجلسی و رسمی تر استفاده کنید.

از همه ی اینا ها بهتر مداد های صابونی ان که استفاده ازشون راحته و صرفه اقتصادی هم داره. یه مدلش هست که نخ داره و یه مدل هم که باید تراش استفاده کنید. رنگ هاشون هم؛ سورمه ای و سبز تیره و قرمز و زرد و سفیده که اگه فقط دو تا رنگ زرد و سورمه ای رو بگیرید برای همه رنگ پارچه جواب میده.

سوزن ته گرد یا مرواریدی

سوزن خیلی توی خیاطی کاربرد داره. قبل اینکه بابت ته گرد یا مرواریدی بودنش تصمیم بگیرید، لازمه از تیز بودن سوزن مطمئن بشید. عبور سوزن کند از پارچه مثل ناخن کشیدن روی دیوار میمونه و اگه خیلی کند باشه و قطور باشه تار های پارچه رو با خودش جا به جا میکنه.

ارتفاع سوزن هم مهمه.

برای ته گرد یا مرواریدیش خیلی فرق نمیکنه. اگه ادم کم حواسی هستید و یادتون میشه سوزن رو چی کار کردید، ته مرواریدی بهتره و توی لباس گم نمیشه.

اگه ته مرواریدی گرفتید بهتره که یه ده پونزده دونه از ته گرد ها داشته باشید. یه جاهایی لازمه که سوزن رو از الگو رد کنید مثلا برای انتقال ساسون روی پارچه

 

رولت

رولت برای بعضی متد ها که از روی الگوی بالاتنه باید الگو استین رو بکشید به کار میاد و هم برای کپی کردن ساسون روی پارچه. موقع خرید چک کنید که چرخش درست بچرخه :)))

 

کاغذ کاربن

اولین دفعه که شنیدم از کاغذ کاربن هم توی خیاطی استفاده میکنن میخواستم از همین کاغذ کاربن های معمولی روی پارچه بذارم و امتحان کنم که خدا رو شکر کاغذ کاربن نداشتیم.

کاغذ کاربن های خیاطی رنگ های سفید و قرمز و زرد و سبز دارن که خب خیلی به کارم نیومد. اگه خواستید بگیرید، جو گیر نشید که خیاط شدم و بالاخره استفاده میکنم و بیاید همه ی رنگ هاشو بگیرید و کلکسیون بسازید اول یدونه بگیرید امتحان کنید اگه خوب بود بقیه اش رو بگیرید.

 

نخ کوک

میگن که نخ کوک خوبه داشته باشید برای کوک زدن قبل اینکه پارچه رو زیر چرخ ببرید.

من نگرفتم؛ جاهایی که لازم بوده کوک بزنم از همین نخ های قرقره ای که رنگ خاص و کم کاربرد داشتن استفاده کردم. بیشتر اوقات هم با سوزن ته گرد پارچه ها رو بهم فیکس میکردم و زیر چرخ میبردم.

 

بشکاف

خیلی لازمه و بگیریدش. نکته خاصی هم نداره.

 

قیچی سر نخ زن

یه قیچی کاربردیه و اگه قصدتون برای خیاطی جدیه بگیرید بهتره. قیمتش زیاد هم نیست.

دو تا سایز کوچیک و بزرگ داره. ترجیحا سایز بزرگ رو بگیرید که تو دست بهتر جا میگیره.

 

قیچی خیاطی

یه قیچی خوب بگیرید که براتون کار کنه. خودم هنوز قیچی نگرفتم و پیشنهادی بابت سایز و جنسش ندارم. اما برای استفاده اش باید مراقب باشید از دستتون پرت نشه اینور اونور که تاب میفته.

یه قیچی ساده هم برای برش زدن الگو تون داشته باشید و از قیچی پارچه تون استفاده نکنید.

 

لایه حریر یا لایه چسب

من از هر دو استفاده کردم و لایه حریر بهتر بودش. لایه حریر پرشین بگیرید کیفیتش خوبه